Nya rysligheter

3 Sep

spokbegravningIgår hade jag möte med min redaktör Carina Gabrielsson Edling och superduperduktiga illustratören Johanna Kristiansson (hon som gör Katten Nils i KP ni vet, tillsammans med Joakim Gunnarsson). Johanna visade skisser till vår kommande bok Spökbegravning! som är andra boken om Livia och Vanja (första boken Vampyrjakt! kom precis på Nypon förlag) och det var ju otroligt spännande att se. Ni får också tjuvtitta lite, lite här på bilden. Tack Johanna för att jag får visa! Att få göra böcker med Johanna känns som en fin present. Och så fick jag Monstersysten av Johanna som hon gjort med Ingrid Olsson på mitt andra förlag Rabén & Sjögren. Den ser jag fram emot att läsa.

Det här blev jag också glad av, att vara bland barnbokhyllornas säkraste kort:
Mårten Melins magiska realism i svensk vanlig skol- och hemmamiljö sätter jag i händerna på i princip vilka barn som helst som är mellan 8 och 14 sådär. Allra lättast går det med Jävla Lucia (fniss, fniss, kan en bok heta så??) och sedan följer de andra med av bara farten.”

Just nu sitter jag på tåget på väg till Skärholmen och möte med Svenska Barnboksakademin. Ser fram emot att träffa kollegor samt prata med Katarina Dorbell på Barnens bibliotek, som ska spela in korta presentationsfilmer av oss i akademin. Jag och Katarina ska också prata ihop oss inför en gememsam programpunkt på Bokmässan i Göteborg, släppet av Barnbokskatalogen 25 september kl. 9.30.

 

