Böcker i böcker

28 Aug

KramC1Idag släpper Rabén & Sjögren Lite mer än en kram och igår lämnade jag in ett manus till uppföljaren, Mycket mer än en puss. Det var ju bra tajming på något sätt. (Det gick fortare än jag trodde att få ihop det!) Får se om den går hem hos förlaget.

”Är du arg på mig?” frågade jag.
”Ja”, sa han.
”Väldigt arg?” snyftade jag. ”För Aya är så arg på mig och Emma också och jag vet inte om jag klarar av att du är arg på mig också.”
Han tog bort handen. Jag såg på honom. Och så kom jag att tänka på den där gången när Tanja blivit påkörd. Hur Manne stått kvar och inte gått in i bilen. Hur något hade tagit slut då.
Var det likadant nu? Tog något slut just precis nu? I exakt det här ögonblicket?
”Vill du att jag ska gå?” frågade jag.
Han var tyst i några sekunder. Han var så vacker där han satt. Sedan la han sig ner, drog mig tätt intill.
”Nej”, sa han.

Johanna Lindbäck på Bokhora skriver om böcker i böcker och nämner Lite mer än en kram som exempel, där är Kerstin Lundberg Hahns Barnkolonin och Skuggan i väggen med, samt Världens viktigaste bok av Nathalie Simonsson. I nya manuset (som Johanna alltså inte har läst, hon var snabb annars med Lite mer tycker jag) är Sandra Dahléns Sex med mera med, och Hans-Eric Hellbergs Puss (utan att nämnas vid namn, den är något som berättaren Isas pappa har i bokhyllan).

Jag tycker precis som Johanna att det är roligt att hitta böcker i böcker, tidigare har jag haft med mina egna (Amor anfaller! i Jag är Love samt Susanne och den lilla grisen i Som trolleri) men att ta med andras böcker är ju ännu skojigare! Jag träffade Kerstin på Litteralund senast och berättade att hennes böcker var med i manuset. Hon såg så tveksam ut så hon fick förhandsläsa boken, men efter det tror jag hon såg det som den hyllning det är.

