Riktigt rolig vampyrjakt

20 Aug

vampyrjakt_C1BTJ:s Britt Engdal skriver så här uppskattande om Vampyrjakt! som Johanna Kristiansson har illustrerat och som Nypon ger ut denna månad:
”Livia vill ha med Vanja i sin vampyrklubb. Vanja är tveksam. Finns det verkligen vampyrer? Men det är så roligt att vara tillsammans med Livia, så hon ställer upp. Första ”vampyren” är en kille som kysser sin tjej. Vampyrjägarna blir utskrattade när de viftar med sitt kors. Lika illa går det när de hittar en sovande alkis. Han äter upp deras vitlök. Men till sist överraskar de i alla fall en flyende inbrottstjuv iförd vampyrmask. Livia och Vanja avslutar den misslyckade vampyrklubben och bildar en spökklubb i stället. Det är en riktigt rolig historia med en lättsam och komisk ton. Boken är mycket lättläst. Språket är välgenomarbetat med enkla ord, korta meningar med huvudsakligen rak ordföljd. Lixnivån anges till 17. Boken är illustrerad av Johanna Kristiansson med färgbilder som understryker den komiska tonen – som bilden där träslöjdsläraren misstänksamt iakttar flickornas påle som de tillverkat för att ta kål på vampyrer … Mårten Melin är en mycket produktiv författare. Vampyrjakt! är hans fyrtionde bok på elva år. Han nominerades till Augustpriset 2012 för diktsamlingen Jag är världen. . Han har även skrivit ett stort antal serier till tidningen Bamse.”

Jag har tre böcker till på Nypon den här månaden, men BTJ-recensionerna på dem är inte klara ännu. Och jag har inte heller sett böckerna, jag väntar på en fet kartong från förlaget. Det är ju alltid trevligt att se böckerna på riktigt …

En bok jag får vänta ett bra tag på innan den går att hålla i handen är Första gången. Jag skrev den i början av sommaren och fick den antagen för ett par veckor sedan. Utgivning är i januari 2016 (också den på Nypon), så det är ett tag kvar …

