Mycket mer än en puss

3 Jun

Just nu skriver jag på två manus samtidigt, en diktsamling för de lite yngre och så fortsättningen på Lite mer än en kram som jag tror ska heta Mycket mer än en puss. Det är ganska skönt att skriva två olika saker, går det ena trögt (vilket Puss gör just nu) kanske det andra rör på sig lite mer (vilket diktboken gör, där är 25 dikter klara). I Mycket mer än en puss är det Isa som berättar:

Så kom jag att tänka på den där meningen, sträckte mig efter mobilen och skrev ner den som en anteckning:
Jag kan slicka bort dina tårar.
Det lät som att jag ville trösta honom. Och det ville jag gärna. Få honom gladare. Men hur skulle det gå till? Det var ju inte att vi hängde med varandra precis. Inte längre. Men vi hade varit kompisar en gång i tiden, bästisar faktiskt. Det var någon gång i fyran som vi slutat vara med varandra.
Jag tänkte mig att jag verkligen gjorde det, att Manne var här och att jag slickade bort hans gråt, sakta, sakta med tungan. Sedan log han mot mig, lite sorgset så där. Han strök mig över kinden.
Tack, sa han. Kan jag göra något för dig?
Det pirrade igen i mig. Jag var nog inte riktigt klok.

Jag har också korrläst Lite mer än en kram, godkänt Cinas baksidestext till samma bok samt tittat på Jimmy Wallins fantastiska bilder till Vännen som kommer i höst (jag hoppas kunna visa några bilder här snart). Känns som det är mycket på gång! Och det känns bra. Men, nu åter till Puss. Eller, jag kanske skriver ett par dikter först …

