Diktsamlingen växer

28 Maj

61f4937cc55241335c8c7ee07c07abb8ab17ba87När jag gick på skrivarlinjen på Skurups folkhögskola besökte Niklas Törnlund oss. Han sa att det var bra om man som författare kunde sälja sin text flera gånger. Om man skrev poesi till exempel, så kunde dikten först vara med i en tidskrift, sedan i en bok, och sedan i en antologi. Jag tror jag håller på att praktisera det där just nu. Min nya diktsamling är klar till 75 procent. 50 procent har jag redan lovat bort till två antologier. Jag hoppas hela manuset kan komma som bok 2016. Om någon dikt efter det letar sig in i en antologi, ja det får tiden utvisa …

GUNGNING

vi gungar
vi gungar högt

det går fram
och tillbaka

fram
och tillbaka

vi gungar
vi gungar högt

jag
trillar av

Apropå Niklas Törnlund hittade jag hans namn på en Zero-skiva härom veckan (Kvinna eller man från 1981) … Robert Broberg hade låtit sig inspireras av en av Niklas dikter till låten Vi vet ingenting om varran. Kul upptäckt!

