Ny poesi och prosa

7 Apr

Här är en dikt som jag skickat in till en antologi som ska komma under 2015. Därmed inte sagt att den kommer med … Vi får se. Lite fortsättning på dikten om Pluto.

SOLEN

du har ingen skugga
du skiner som en sol
och värmer överallt

och när du öppnar ögonen
då badar du mig i
dina strålar

bränner mig
och allt och alla
som kommer i din väg

Jag skriver också på andra boken om Max (ni vet, han från Trasig med flera böcker):

– Förlåt, Max, säger hon. Förlåt för det där med Matti. Han betyder ingenting!
Hon kramar om mig.
– Det är jag som ska säga förlåt, säger jag och lösgör mig från henne.
– För vadå? säger hon.
Jag ser på henne. Hon är fin. Det är bara några dagar sedan hon och jag låg på hennes säng. Och rörde vid varandra.
– För vadå? säger hon igen.
Jag suckar. Och ser ner i marken. Jag orkar inte se på henne när jag säger:
– För att jag borde tyckt om dig mer.

