Melin masters the style

1 Apr

Liksom_C1Ninni Shulman recenserar böcker i P4 Stockholm, bland annat Liksom helt magiskt. Hennes nioåring tyckte det var den bästa bok han läst, och det kan ju inte bli bättre. Och Ninni själv gillar också: ”Jag är så imponerad över Mårten Melins förmåga att hitta tolv så bra berättelser — och alla håller en väldigt, väldigt hög klass.”

Per Israelson gillar också boken och skriver om den i Kulturrådets senaste katalog över svenska böcker: ”Mårten Melin masters the style to perfection. — [C]omplicated desires across the boundaries of the species go far beyond the limits of heteronormativity. What are you supposed to do when you’re attracted to a troll or, for that matter, when a fairy desires a human child? Melin brilliantly exposes the way in which the supernatural always provokes questions about ourselves.”

Så här mycket uppmärksamhet har jag väl aldrig fått förut? Jag tror faktiskt att jag ska ge mig på en novellbok till så småningom, men först blir det romanskrivande. Imorgon fortsätter jag på Mycket mer än en puss. Men efter det kanske?

