Favoritförfattare

27 Mar

Liksom_C1Bibblabella gillar Liksom helt magiskt! Hon skriver:
LIKSOM HELT MAGISKT. Så heter hans senaste. Mårten Melin – en av mina absoluta favoritförfattare för barn och ungdomar, är aktuell med en samling av tolv små, magiska berättelser. Jag läser en i taget, nästan andaktsfullt och vill inte att de ska ta slut. Nu har jag bara fyra stycken kvar och jag drar ut på det lite i hopp om att de aldrig ska ta slut. Jag är väldigt positivt överraskad! Trots mina höga förväntningar på Mårten, blev jag faktiskt överraskad! — Berättelserna börjar väldigt realistiska, vardagliga… Men accelererar snabbt mot det magiskt overkliga, osannolika och sagolika. Det är väldigt lätt att bli fast och slutet tycks komma alltför fort och ändå slutar det på det perfekta stället – det blir helt enkelt perfekta slut rakt igenom. Feel-good helt enkelt. Kärleken i Melins böcker är bara så fin. — Boken är så himla fin att man skulle vilja ha den boende på sitt nattduksbord. Jag tror den passar UTMÄRKT som högläsningsbok och jag hoppas att många killar och tjejer kommer tycka om den! För den passar egentligen för alla.”

Gillar kanske är ett för mesigt ord för en sådan fin recension …? Idag läste jag novellen ”Ett halsband åt Viktor” som jag gjort flera gånger innan, med pauser för att diskutera med eleverna vad som verkligen står i texten, och vad som inte står, och vad som inte står men ändå står. Fem dagars författarbesök i Halmstad är till ända, och det var väldigt trevligt. Kävlinge och Perstorp står näst på tur!

Ett svar to “Favoritförfattare”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Och bara en ping-back away… | Bibblabella - 27 mars 2014

    […] ”Gillar kanske är ett för mesigt ord för en sådan fin recension …?” […]

Kommentarer inaktiverade.

