Utan att veta varför

21 Mar

Bild 2014-03-21 kl. 14.21När jag var sexton, sjutton hittade jag Lars Lamberts roman Utan att veta varför hemma i mina föräldrars bokhylla. Boken handlar om sjuttonåriga Urban som går på läroverket i Halmstad. Fast mest dricker han vin. Och pratar skit. Och skriver. Boken betydde mycket för mig och när mina föräldrar flyttade för ett tag sedan frågade jag efter den. Men den var borta. Kanske hade den blivit utrensad och lämnad till antikvariat.

På Bokbörsen lyckades jag hitta ett exemplar. Så jag köpte det. När jag fick hem boken slog jag upp den och upptäckte en understrykning. En likadan understrykning hade jag själv gjort i min pappas exemplar. Men vänta nu … Jo, så klart. Det var ju samma bok. Samma exemplar. Där, i början av boken, hade min pappa skrivit sitt namn och så årtalet, 1961.

Jag blev glad. Boken hade hittat hem.

4 svar to “Utan att veta varför”

  1. Forfattarfar 21 mars 2014 den 11:10 e m #

    Halmstad-Göteborg-Danderyd-Vallentuna-Huddinge-Falköping-Högstena-Lund, ingen dålig resa för en berättelse! Tag väl vara på boken. Resan kanske fortsätter….

    Författarfar

    • Mårten 23 mars 2014 den 9:36 e m #

      Den gör den säkert! Här står den i tryggt förvar.

  2. Jonas 24 mars 2014 den 9:16 f m #

    Världen är väldigt liten ibland. Snyggt omslag!

  3. Mårten 25 mars 2014 den 9:03 e m #

    Visst är det! Av Slas.

Kommentarer inaktiverade.

