Gastkramande

19 Mar

Liksom_C1Det är förstås kul när det kommer recensioner på mina böcker, eller artiklar om dem. Men nästan ännu roligare är det när böckerna liksom bara finns där och dyker upp lite helt apropå. Till TT:s artikel om Bokprovningen medföljde till exempel ett par bilder på en person som håller i Pixis bok. (En till bild här.) Plus att Jag är världen nämns utan att nämnas: ”- En lättläst bok nominerades ju till Augustpriset redan 2012, det säger något om att kvalitén på böckerna ökat, säger Åsa Warnqvist.”

I Lärarnas tidning dyker Jag är Love upp i diskussionerna: ”- I min fyra ska vi precis börja läsa Jag är Love av Mårten Melin. Eleverna älskade en annan bok av honom, säger John Oskarsson.”

Så har Liksom helt magiskt blivit recenserad av Eva Wahlström i Borås tidning (ingen länk): ”Det är korta, spännande och suggestiva berättelser. Melin skriver skickligt i spök- och skräckberättelsens förväntansskapande mysteriestruktur i en lättläst novellform. Det är känsloengagerade vänskaps- och kärleksmöten mellan levande och döda. — Gastkramande skräckromantik i nutidsdräkt, perfekt för högläsning!”

Annars pustar jag nu ut efter en heldag med femteklassare i Halmstad. De har läst Förvandlad och många ville ha en uppföljare. Tur då att det finns två!

