Liksom riktigt dålig

19 Feb

hjaltenC1Staffan Engstrand har läst Hjälten och recenserat den för BTJ:
”Det kryllar av ord i den här berättelsen, som i hög utsträckning bygger på sina illustrationer. En kille vaknar, äter frukost, går till skolan, träffar kompisar, äter lunch, beger sig hemåt. Då händer det – inne på en offentlig toalett byter han om till sin hjältedräkt, varpå han snabbt kan tillfångata rånare, rädda en katt ur ett träd samt rädda en man ur ett brinnande hus. Gissa om han får skriva autografer och ta emot blommor. När han till sist bytt om till vanliga kläder är han anonym igen. Och kan gå hem och sova, drömma om nya hjältedåd. Historien är enkel, lätt att begripa. Det som sker i bilden finns angivet i bokens marginaler, genom ord i anslutning till en illustration. Allt är inte självklart. Att ”prata” illustreras av en öppen mun. En pappa på en bild kallas ”vuxen”. En svan blir en ”and”. Man tolkar på olika vis. En katt borde vara en katt, inte ett ”mjaou”, rent logiskt. Illustrationerna är enkla, tydliga, färgglada, serieinspirerade. Hjälten är en kul bok för lästräning, framför allt för yngre läsare, också om marginalteckningarna inte alltid är helt lätta att tolka. Och måste alltid tjejer vara kurviga och killar kantiga, kan man fråga sig?”

Självklart är det så att en bild kan tolkas på olika sätt. En vuxen man kan vara både man, pappa, vuxen, människa … Fast katten är en katt, jag förstår inte varifrån Staffan har fått det där med mjaou ifrån. Och svanen är inte alls en and. Nåja. Det är en speciell bok, det ska bli mycket intressant att se hur den tas emot bland de som läser den och bland de använder den i undervisningen.

Liksom_C1Om den recensionen innehåll lite invändningar är det inget mot vad den 12-åriga recensenten i senaste KP tycker om Liksom helt magiskt. Jonna ger boken en KP och skriver:
”Om jag ska vara helt ärlig … så tycker jag att den här boken är riktigt dålig. Den är visserligen ganska bra skriven och karaktärerna är inte direkt några stereotyper. Men i varje kapitel är det någon form av kärlek, som alltid känns så fruktansvärt framtvingad av författaren.”

Det är tur att alla inte tycker lika … Nu är det bara betyget KPKP jag inte fått i tidningen, KPKPKP, KPKPKPKP och KPKPKPKPKP har jag fått tidigare. Jag tror inte förlaget väljer att lägga det här betyget på baksidan av nästa bok, dock!

Nå. Jag avslutar med Framtidskompassen Vellinges recension av Liksom helt magiskt. Där kan man läsa att jag ”skrivit en mycket underhållande novellsamling som rymmer alltifrån kärlek till isande skräck. — Mårten Melin har verkligen lyckats skapa en underhållande och spännande novellsamling med stor variation mellan de olika berättelserna, vilket gör att boken med all säkerhet kommer att tilltala många! Perfekt för dig som går på mellanstadiet.”

Som sagt, tur att alla inte tycker lika!

PS. Förlaget meddelar att det fetmarkerade i BTJ:s recension här ovan kommer att plockas bort från det tryckta BTJ-häftet samt från deras webbsida, eftersom det är direkt felaktigt.