Ännu mer liksom

5 Feb

Liksom_C1Jennie på Mörbylånga bibliotek/Barn&ungdomsblogg tycker till om Liksom helt magiskt:
”Jag har ondgjort mig i hundra år över att det är så svårt att hitta bra noveller för elever i mellanstadiet. Men nu ska jag aldrig klaga mer! Mårten Melin har författat 12 spännande, roliga, läskiga, obehagliga, pirriga, finfina berättelser i den här novellsamlingen, och boy vad glad jag blev av att läsa dem allihop!”

Verkligen roligt att noveller för barn är eftertraktade. Eller, det är ju inte alls roligt eftersom det tyder på att de saknas, men roligt att kunna göra något åt det!

I Trelleborgs Allehanda och Kristianstadsbladet (finns ej på nätet, tack till Karin som tipsade) har Lina Wegendal recenserat boken:
”Melins sätt att skriva, att mata läsaren med ledtrådar istället för att explicit berätta ger berättelserna extra tyngd och skapar spänning. Och historiernas slut låter fantasin flöda fri. Melin väver också på ett naturligt sätt in olika aktuella ämnen i berättelserna, som mobbing och djurens rätt. Och ja, det blir helt magiskt, liksom.”

Har ni förresten hört talas om Bokslukarsällskapet? Inte? Det är kanske inte så konstigt eftersom de är väldigt hemliga. De diskuterar i alla fall Liksom helt magiskt i sitt första program, med varandra, och med mig. Ni är inbjudna att lyssna …

