Mer om magiskt

4 Feb

Liksom_C1Det har redan kommit blogginlägg om Liksom helt magiskt, positiva allihop! Malin på Barnboksprat skriver:
”Författaren är skicklig på att ta in sin samtid och få med många aspekter på ungas liv i dag och det utan att bli präktig eller korrekt. På bara några sidor som varje berättelse är, så fångas jag varje gång. Klart jag får favoritberättelser, som t.ex. ”Flickan och julskinkan”, men alla har en kvalitet som gör historien spännande och så då slutet på varje berättelse som fungerar trovärdigt. Om vi nu alls ska tala om trovärdigt när det gäller övernaturliga berättelser. Men jag tror på Mårten.”

Och Prickiga Paula skriver:
”Liksom helt magiskt är en sådan där bok jag väntat riktigt länge på. En bok som lät så bra när jag läste om den. En bok med så snyggt omslag! — Liksom helt magiskt lever mer än möjligt upp till förväntningarna jag hade på boken! Ryktet säger att det kommer en ny Melin bok redan till hösten och att den ska vara väldigt annorlunda. Om jag längtar? Vad tror ni!”

Boktipset skriver Lotta Berling så här:
”Mårten Melin skriver så bra för mellanåldern! Språket är lättläst och lättillgängligt, avskalat och kristallklart med trovärdig ton för målgruppen. — Hans senaste bok innehåller allt som gör honom till en så bra författare, inbakat i tolv korta berättelser som alla engagerar läsaren från första sidan.”

Slutligen tycker Karin på Bokfreak:
”Mårten Melin klarar i Liksom helt magiskt av att blanda en rad olika saker som inte så ofta förekommer i en och samma bok, saker som; magi, vardag, politisk medvetenhet, ”på gränsen till pinsam-igenkännelse” och beskrivning av kärlek och lust för yngre barn än tonåringar. Många barn- och ungdomsförfattare har något att lära av Mårten Melin, då han liksom exempelvis Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren i Engelsforstrilogin vågar eller bara har en vilja av att skriva utanför tråk-normen.”

Jag blir mallig när alla fyra verkligen gillar boken. Och glad!

