Fjärde gången på Rabén & Sjögren

2 Feb

Liksom_C1För ett par veckor sedan gästbloggade jag för fjärde gången på Rabén & Sjögrens webbsida. Här är hela veckans inlägg samlade.

Novell liksom
2014-01-20 09:59

Jag brukar fråga elever jag träffar vad en författare skriver för något. Böcker, är det givna svaret. Och det är förstås sant: författare kan skriva böcker. Och med en bok tänker de allra flesta på en roman, även om de inte är bekanta med just det ordet. Men författare kan ju skriva annat än romaner. Själv skriver jag till exempel dikter. Och även om jag bara hade gjort det skulle jag ändå kunnat kalla mig författare. (Augustnominerad författare, men det ska jag inte tjata om nu.)

Jag skriver serier också. Inte så ofta nu för tiden, men mellan 2002 och 2009 skrev jag över tusen sidor till tidningen Bamse. Och så romaner då. Den senaste jag skrivit heter Lite mer än en kram och kommer i augusti. Jag gissar att ni kommer att höra mer om den då.

Jag tycker om att variera mig. Och har jag nu skrivit romaner, serier och dikter vill jag gärna prova något annat. Så vad gör jag då?

Dikter är ju rätt ovanligt i svensk barnboksutgivning men det har jag pratat om förr. Men noveller för barn, hallå? Det är ännu ovanligare! Förutom en och annan samling spökhistorier kommer det typ ingenting.

Eminenta tidskriften KP bad mig om en julnovell för ett par år sedan och jag skrev ”Flickan och julskinkan”. Den innehöll lite hångel, ett troll och en stulen julskinka. Det var roligt att skriva novell. Jag skrev två till, ”Allra högst upp” och ”Dansa! Dansa! Dansa! Dansa!” och visade min förläggare Cecilia Nilson. Hon ville se fler. Jag skrev fler. Och fick göra en hel bok med noveller. Hurra!

Liksom helt magiskt är min trettionionde bok, men alltså min första novellsamling. I morgon fortsätter jag berätta om den.

Tolv gånger tretton
2014-01-21 13:06

En roman håller ihop rätt bra, det finns en början, en mitt och ett slut. En diktsamling är ofta inte bara en samling dikter huller om buller, det finns kanske en röd tråd, en historia som berättas med hjälp av dikterna. Med min novellsamling Liksom helt magiskt ville jag också ha något som höll ihop. Inte så att novellerna tillsammans blev en längre historia, men kanske ett tema.

Sedan 2010 har alla böcker jag gett ut på Rabén & Sjögren innehållit övernaturliga element. Kunde det vara ett tema? Och så hade jag fler elever på Skogsbingelskolan (från böckerna Förvandlad, Jag är Love och Pixis bok) som jag inte hade skrivit så mycket om. Här hade jag chansen! Så jag sålde in idén om novellsamlingen till Cecilia med att den skulle innehålla åtminstone några berättelser om elever från Monsterskolan (som Skogsbingelskolan också kallas). Sedan blev det inte så, men Cecilia antog ändå boken för utgivning.

Jag bestämde mig för tolv noveller, en för varje månad för året, och att alla novellerna innehöll minst en trettonåring. Och inga dupliceringar av övernaturligheter: det skulle vara en (och bara en) novell om häxor, en om voodoo, en om varulvar och så vidare. Jag hade tänkt mig en vampyrhistoria också, men innan jag hann skriva någon var boken klar.

Sedan skrev jag ytterligare en novell, ”Hon spökade för pappa”, som sabbade konceptet totalt. Så den kom inte med i boken, men den finns som extramaterial i e-boksversionen. Samt på bokens alldeles egen webbsida [www.rabensjogren.se/liksomheltmagiskt]. Där hittar ni också en extra lång version av ”I natt jag drömde”. Läs den gärna nu. Men vill ni veta mer om Liksom helt magiskt får ni vänta till i morgon.

Om efterord och stölder
2014-01-22 10:00

Jag har aldrig skrivit ett efterord innan, jag har alltid tyckt det känns lite konstigt att det efter en helhet (som en roman är) plötsligt kommer något litet där på slutet som inte riktigt hör hemma. Men när nu boken innehöll tolv noveller var den ändå helt uppstyckad. Så då passade jag på. Plus att det fanns några tomma sidor kvar längst bak.

Jag skrev om hur jag i mitt författarskap stulit en hel del från Spider-Man, min barndoms hjälte. Och från annat jag läste som liten. En del av det kom inte med i boken, men här kommer det istället. Visst är det härligt med internet?

”En annan sak som Marvel var så bra på var att låta figurerna gästspela i varandras tidningar. Därför kunde X-Men dyka upp i Spider-Man, Iron Man i Fantastic Four. Jag tjuvade det också. Lucia i min bok Jävla Lucia dyker upp i Jag är Love. Mikaels syster i Som trolleri dyker upp i Pixis bok – och i ”Flickan och julskinkan” i den här boken. Jag tror det också ger en äkthetskänsla, att berättelserna utspelar sig i samma universum, att det går att springa på gamla bekanta.

Självklart tjuvar jag inte bara från Marvel. Utan även från gamla skräckfilmer (och då menar jag gamla, från 1930-talet helst), från böcker (till exempel Robert Louis Stevensons Dr. Jekyll & Mr. Hyde till en berättelse i den här boken, gissa vilken!), från gamla sagor, från alla er jag träffar när jag gör författarbesök i skolorna (jag tjuvlyssnar jättemycket på er utan att ni märker det) och från verkliga livet. Men Marvel har ändå en speciell plats i mitt författarhjärta.”

Mer om Liksom helt magiskt imorgon. Vi hörs!

Det som inte blev
2014-01-23 09:30

När jag skrev noveller till Liksom helt magiskt använde jag inte alla idéer jag hade. Alla var kanske inte så bra. Några kanske jag tar tag i en annan gång.

Här är en tjuvtitt ur dokumentet ”Liksom-helt-magiskt-Anteckningar”. En inblick i en författares innersta skattkista! En rätt tom kista visserligen, men kanske kul ändå för någon att se.

Kvar:
vampyr (Adam?)
demon (någon som känner Lucia och Hella i helvetet – någon som är kär i dem och tycker att de är förfärliga som är ihop med människor). Eller någon slags familjeträff i helvetet
Rymdvarelse
Levande hus
Någon som blir osynlig
Siska
Isabella
Besvärjelse som väcker upp … t ex en jätte.
Kille orienterar, går vilse, träffar skogsrå i samma ålder …
Tjej flyttar in (eller tar sig in) i huset som Lucia och hennes pappa bodde i i Jävla Lucia. Trillar ner?
Silver/spöktåget?
Sally och Hella på äventyr i Helvetet (se Jag är Love)
Tidsresenär som fastnar i andra tiden, kanske har det bättre där? När berättelsen är slut.
Klassfest, klassresa, klassåterträff …
Ett levande hus
Hälsar på? Kompis som just flyttat dit?

Jag hittade även två börjor i samma dokument, novellinledningar som aldrig blev något. Kanske vill någon skriva vidare på dem?

Dörren öppnades och in kom … nä, vad pinsamt! Mamma! Jag höll på att dö. Någon visslade till. Jag sjönk ner i stolen och drog kepsen över pannan. Men mamma såg mig visst i alla fall.
”Åh, där är du ju, gumman.”
Alla skrattade. Förutom jag. Jag hörde klickandet från mammas klackar när hon trippade in i klassrummet.
”Inga kepsar inomhus väl?” sa hon och ryckte kepsen av mitt huvud.
Jag hade kunnat döda henne. Jag såg löpsedlarna framför mig. ”12-åring ströp pinsam morsa”.
”Vad gör du här”, muttrade jag och tittade upp på henne.
Hon hade sin tajtaste klänning på sig, tuttarna höll nästan på att trilla ut.

Dörren öppnades och in kom Britney Spears. Popstjärnan!
Fast det var förstås inte hon. Det var Anna, jag kände igen hennes tröja. Hon tog av sig masken.
”Snygg va?” sa hon.
Jag nickade. Britney Spears gick väl an. Men hon var inget, inget mot Anna.
”Jag hittade den på loppis. Tio spänn! Jag ska ha den på maskeraden imorgon.”
”Ska du vara Britney?” frågade jag.
Jag blev förvånad. Jag trodde att Anna skulle vara häxa eller vampyr eller något annat läskigt.
”Ja”, sa hon. ”Jag ska sätta fast en yxa här i huvudet. En plastyxa. Och så ska jag spruta på ketchup. Och typ se helt död ut.”
Anna gjorde en min som var rätt hjärndöd.
”Vad ska du vara då?”

Mer om Liksom helt magiskt imorgon!

liksom_skiss_EmmaLiksom helt magiskt omslag
2014-01-24 10:00

Jag har tur som får arbeta med Emma Adbåge. Det är hon som gjort omslaget till Liksom helt magiskt. Jag tycker det är … liksom helt magiskt. På tidigare böcker har hon använt guld (Som trolleri) och silver (Förvandlad) så det var dags för brons nu … Och en kan roa sig med att fundera på vilken novell som hör till vilken bild.

Jag fick syn på det där omslaget igår, för då stod jag i kön och skulle betala Tusen tips till en fegis av Eva Susso. Framför mig stod en kvinna som skulle ha två böcker inslagna. En av böckerna var, just det, Liksom helt magiskt. Jag kunde inte hålla klaffen och det slutade med att jag signerade boken. Ja, innan hon fick den inslagen då.

Här är en tidig skiss av framsidan, tack till Emma för att jag får visa den! En känner ju klart igen sig, men förutom att färgerna inte är bestämda är det några symboler som försvunnit och blivit ersatta. Bajskorven till exempel. Och brösten blev nog lite tydligare på den nya versionen. Emma är förresten snart klar med framsidan till min nästa bok Lite mer än en kram. Den framsidan kommer också att bli helt magisk! Håll utkik någon gång i februari så kommer ni att få se den (även om boken kommer först i augusti).

Det gick fort att skriva Liksom helt magiskt. Ändå är det nog min bästa bok. Eller kanske just därför. När jag väl hade fått en idé gick skrivandet som en dans. Det räckte ofta att skissa upp karaktärerna, och idén räckte ofta till hela handlingen på något sätt. Jag skriver gärna fler noveller. Men först vill jag skriva något annat. En roman tror jag. Och sedan en roman till. Och en diktsamling. Och en seriebok. Men sedan, ja sedan är det nog dags. Det är roligt att variera sig. Men inte hur mycket som helst, för jag vill att Emma ska göra omslaget då också.

