Att fånga och formulera

9 Dec

arturantonliebe_C1Det är roligt att göra avtryck här och där, och roligt att få reda på det. Efter ett av mina besök i Wismar häromsistens skriver Freie Schule Wismar: ”Die begleitenden Lehrerinnen, Frau Buhse und Frau Knüpling, berichteten später, dass dies eine der besten Lesungen für Kinder war, die sie miterlebt hatten.” (Ungefär att lärarna tyckte att det var en av de bästa läsningarna för barn som de varit med om.)

På bloggen Nyanlända i Lappland skriver Inger om sitt arbete som lärare i en Språkintroduktionsklass på Älvbrinkens gymnasium i Sorsele. Hon har använt sig av både mina lättlästa romaner och mina dikter i undervisningen:
”DealdrigforlatC1nna gång utökade jag med en station till, att läsa en bok tillsammans med några av eleverna. Jag valde ”Aldrig förlåt” av Mårten Melin som jag fått tips om på Twitter. Jag började med att eleverna fick svara på frågor som:
-varför heter boken ”Aldrig förlåt?”
-varför har illustratören valt en svart färg på omslaget?
-vad betyder svart färg för dig?
Eleverna fick därefter läsa en sida var, medan jag spelade in hur de läste. Vi samtalade om ord, hittade synonymer, diskuterade innehållet och därefter fick nästa elev fortsätta.”

jagarettlitetliv_C1Väldigt spännande förstås, och härligt att höra att böckerna fungerar i olika sammanhang. Och på facebook skriver Bodil på Linnéstadens bibliotek så här:
”I år har jag läst Mårten Melins dikter för elever i åk 2. De lyssnar fokuserat på de korta raderna om vänskap, livet och inte minst – hamstrar. Det hör inte till vanligheterna att barn läser diktböcker, kanske för att det knappt ges ut några. Men Mårten Melin tar saken på största allvar och det är så ljuvligt att han har förmågan att kärnfullt fånga och formulera de minsta barnens vardag och tankevärd. Att ge bort en bok av Mårten Melin kan i och för sig aldrig bli fel, om det så gäller en diktbok för lågstadiebarn eller en läskig bok för de lite äldre. Mårten Melin är många barns favoritförfattare, kom ihåg det, när ni står där och svettas i bokhandeln den 23 december.”

Nu hittar nog ingen Jag är ett litet liv i en fysisk bokhandel, men en och annan Förvandlad eller Pixis bok kanske står bland hyllorna. Tack, Bodil!

