Mårten noch in Wismar

29 Nov

marika_martenIdag har jag haft fler författarbesök med tredje- och fjärdeklassare samt hållit ett högst improviserat föredrag tillsammans med Ulf Stark, Åsa Lind och Annika Thor. Vi talade om varsin författare ur den svenska barnbokshistorien som betytt mycket för oss och jag pratade om Hans-Eric Hellberg och hans Kram. Så kunde jag passa på att tala lite om min kommande bok Lite mer än en kram också … Grit Thunemann från ambassaden i Berlin gjorde ett fantastiskt jobb med att översätta vad vi sa. (Grit har jobbat hårt de här dagarna, det är fascinerande att se en professionell tolk i arbete!)

Kulturrådet Marika Lagercrantz intresserade sig mycket för vårt arbete och satt med under ett av mina besök. Himla bra, tycker jag! Vi blir överhuvudtaget mycket väl omhändertagna här i Wismar, bland annat av chefsbibliotekarie Uta Mach.

Imorgon åker jag hem efter ett sista framträdande. Nästa vecka har jag mina två sista författarbesök för året, i Kristianstad respektive Lund.

