Mårten in Wismar

27 Nov

ulf_martenJag har varit ungefär 20 timmar i Wismar på Schwedens beste Seiten, litteraturfestival för svenska barn- och ungdomsböcker, och har redan hunnit träffa en massa trevliga människor. Till exempel Ulf Stark på bilden här. Annika Thor och Åsa Lind är de andra inbjudna författarna, så jag är i väldigt gott sällskap.

Jag har också hunnit möta en massa trevliga tyska elever, tredjeklassare tror jag att de var. Jag gjorde ungefär det jag brukar göra, fast med Grit Thunemann som tolk och med Uta Mach som läste ett kapitel ur Artur, Anton und die Liebe. (Grit har också översatt sju av mina dikter.) Själv läste jag en dikt på tyska. Jag vet inte om barnen skrattade åt dikten eller åt mitt uttal, men jag är lika glad för vilket.

Jag träffade Marika Lagercrantz också, kulturråd på svenska ambassaden i Tyskland (och förstås skådespelare), hon var också väldigt trevlig. Ja, alla är visst trevliga i Wismar. Och det är himla (vågar jag säga det?) trevligt att vara här!

