Två böcker på Rabén & Sjögren nästa år

12 Nov

logoNästa år händer något som jag aldrig har varit med om tidigare … Jag ger ut inte bara en, utan två böcker på Rabén & Sjögren! I januari 2014 kommer ju min novellsamling Liksom helt magiskt, men redan nästa höst kommer Lite mer än en kram! Klart det är ett tag kvar till hösten 2014, men i de här sammanhangen är det (för mig i alla fall) jättesnart.

Lite mer än en kram är ett relationsdrama för 11-13-åringar. Inget övernaturligt. Men det är alltså lite mer än en kram i den.

”Hur har du haft det då?” frågade jag.
”Bra, bra”, sa mamma.
Hon flackade lite med blicken.
”Vem var du egentligen där med?” frågade Moa.
Mamma flackade ännu mer.
”En … vän”, sa hon.
”Aha”, sa Moa. ”En knullresa.”
”Moa!”
”Men är det inte sant då?”
”Men man säger inte så där, man …”
Mamma blev tyst.
”Okej, jag kanske ska berätta vem jag var där med då.”
”Jag vill inte höra”, sa Moa och reste sig.
Jag hörde hur hon slog igen sin dörr.
”Men Moa …”, sa mamma och tittade efter henne.
Sedan tittade hon på mig. Harklade sig.
”Kan du inte berätta lite vad du har varit med om när jag var borta?” frågade hon.
”Jag har tagit en tjej på brösten”, sa jag.
Jag stoppade ett digestivekex i munnen.
Sedan började jag att gråta.

Det är första gången sedan 2008 som jag har en bok på Rabén & Sjögren utan övernaturligheter i. Det känns fint!

