Schwedens beste seiten

1 Nov

Himla fyndigt namn de har på den svenska barn- och ungdomsbokfestivalen i Wismar senare i november: Schwedens beste seiten, eller Sveriges bästa sidor på svenska. Jag ska dit, liksom Åsa Lind, Annika Thor och Ulf Nilsson. Det ska bli hur kul som helst. 2011 var jag i München och pratade om Amor anfaller! (eller Artur, Anton und die Liebe som den heter på tyska) så det ska jag göra igen, eftersom det är den enda bok jag har på tyska. Men jag ska också läsa och prata om poesi. Grit Thunemann har översatt sju av mina dikter till tyska, vilket jag är väldigt glad över. Kanske vågar jag till och med läsa någon av översättningarna högt? Wismar verkar vara en spännande stad, med ett svenskt förflutet.

Och så damp det ner en inbjudan till The Moorland, International Children’s Literature Festival i Reykjavik. Där var jag med 2006 och det var en fin upplevelse. Det blir härligt att komma tillbaka! Fast jag får vänta ett tag, festivalen blir först i oktober 2014.

Helt otroligt det här med att skriva böcker. Inte nog med att jag får ge ut dem, jag får åka utomlands också och prata om böckerna! Det är ett privilegium att skriva böcker för barn och unga.

