En oslagbar trio

9 Sep

wpnluacg36qo79ef2oepJag skrev en krönika till Akademibokhandelns webbsida, den går att läsa här. Och här:
”Jag träffade kulturministern för ett tag sedan. Vi pratade om läsfrämjande åtgärder och hon tyckte att det vore toppen om idrottsstjärnor skulle säga att det var viktigt att läsa böcker.

Ja, det vore säkert toppen. Men det vet man ju aldrig när det kan hända. Jag har en annan idé. Den är kanske inte lika cool men varsågoda: skolbibliotek, skolbibliotekarier och författarbesök i skolan.

Jag tror det är en helt oslagbar trio när det gäller att främja läsning. Visserligen dyrare än att någon säger att det är kalas att läsa böcker. Men värt mycket mer i långa loppet. I alla fall om vi vill ha ett land där alla ska ha möjlighet att uttrycka sig, ta till sig text, delta i samhällsdebatten, att göra sig hörd. I skolan når vi alla barn. För alla barn är där.

Jag inbillar mig att jag efter tio år som författare och efter att ha träffat en sisådär tjugotusen barn har en hyfsat bra bild av svenska elevers tillgång till min oslagbara trio. Och den bilden är väldigt varierad. Jag kan komma till en klass där eleverna knappt vet om att jag ska komma, där de har inte är alls förberedda, där de inte har någon reell möjlighet att låna och läsa mina böcker efter besöket eftersom skolans bibliotek är en skrubb.

Jag har också varit i klasser där eleverna arbetat med mina böcker i veckor eller till och med månader: De har tillsammans med sin lärare och sin bibliotekarie läst, diskuterat, illustrerat, skrivit själva utifrån vad de har läst, sökt information och förberett frågor som jag svarar på när jag kommer. Efter besöket har de tillgång till ännu fler av mina böcker i sitt bemannade och tillgängliga bibliotek.

Svenska skolelever har enormt olika förutsättningar. Men alla borde ha tillgång till ett skolbibliotek med nya böcker och utbildad personal. En bibliotekarie som barnen känner, som känner barnen och deras olika behov och kan hjälpa dem hitta böcker som passar just dem. Och alla elever borde få träffa en, två, tre författare under sin skolgång! Att få direkt tillgång till den som har skrivit, höra hen berätta om skrivandet, om sina karaktärer och miljöer, få skrivtips och göra skrivövningar, entusiasmera och visa på att det här med läsning är något roligt, spännande och viktigt. Viktigt för eleverna själva.

Det tar tid att lära sig att läsa och att förstå att böcker är bland det viktigaste som finns. Det finns inga genvägar, ingen quick fix. Och det kostar pengar. Men satsar vi inte de pengarna kommer vi att bli ett fattigt land med fattiga människor. Och det tror jag ingen vill ha, allra minst kulturministern.”

På deras webbsida hittar ni en massa andra krönikor av barn- och ungdomsbokskapare.

4 svar to “En oslagbar trio”

  1. Anonym 09 september 2013 den 11:07 f m #

    Lysande!

    FF & FM i Majorna

    • Mårten 25 september 2013 den 8:55 e m #

      Tack tack!

  2. Ewa Bermhed 25 september 2013 den 7:50 f m #

    Mycket klokt skrivet! Förutsättningarna för barnen hänger enbart på oss vuxna!!! På min förskola som för övrigt är en mångkulturell förskola så arbetar vi medvetet med böcker….från de små, små barnen och upp till våra sex-åringar. Vi är med i ett projekt nu som bl a innebär att vi ska ha ett ”minibibliotek” under hösten där barnen tillsammans med sina föräldrar kan låna hem en bok…kanske kan det ge ringar på vattnet och göra att det blir mer självklart att besöka vårt bibliotek som ligger strax intill. Böcker är en demokratisk rättighet och vi måste se till att ge barnentillgång till denna!

    • Mårten 25 september 2013 den 8:56 e m #

      Låter som ett fint projekt, Ewa! Det är i skolan och förskolan som alla barn är, det är där vi har chansen att påverka.

Kommentarer inaktiverade.

