Dystrare och bättre

5 Jul

Du är ett moln framsidaBoktips.net tipsar Åsa Zetterström om Du är ett moln och det får hon gärna göra:
”Korta dikter binds ihop till en berättelse. Varje dikt kan också läsas för sig. De säger så mycket. Med ord målar Mårten Melin starka känslor – härliga och plågsamma. Du är ett moln är en liten pärla. Lätt att läsa och med ett stort innehåll. Lockande ser den ut också med sitt himmelsblå omslag och molniga bilder.”

Och på Bokslukad tipsas om Pixis bok:
”Pixis bok passar dig som gillade böckerna innan.  Den här är lite dystrare än förra och det gör den bara mer värd att läsa.”

arturantonliebe_C1Isabelle på Linje 500 skriver också om Pixi (och om de andra två delarna i serien):
”Jag är så ledsen om det här är sista boken om Skogsbingleskolan! — Missa inte de fantastiska böckerna om Skogsbingleskolan!”

Känns som det är nu en del hinner blogga om böcker, när eleverna har sommarlov! Och sommarlov har Karlotta, 11 år. Hon skriver om Artur, Anton und die Liebe på FerienLeseClub-Blog:
”Ich fand das Buch gut, weil viel passiert ist und es abwechslungsreich war. Außerdem war es etwas komisch, da man nicht immer alles sofort verstanden hat.”

bamsesaventyr46Och det låter ju som om hon gillade den. Kul! Något som jag gillar är att senaste numret av Bamses äventyr innehåller en serie som jag har skrivit, ”Bamse och teater-spöket”. Jag minns att jag försökte nämna min favoritskådespelare Lon Chaney men att det inte fick plats när serien trycktes första gången 2004. Redaktör Joakim Gunnarsson råder bot på detta i nya tidningen och berättar om Chaney på brevsidan istället! Jag får dessutom berätta vilka fem skräckfilmer från 30-talet jag gillar bäst … och vill du veta vilka det är får du helt enkelt läsa nya Bamses äventyr! Ute snart! Roligt också att Lars Bällsten och Bernt Hanson gjort ett nytt omslag till serien, som du kan se här bredvid.

