Vampyrjakt

23 Maj

Min fyrtioandra bok är antagen. Den heter Vampyrjakt! och är en av alla böcker där barn startar klubbar. Men de här tjejerna startar ingen vanlig klubb …

Plötsligt tittade Livia på mig.
– Ska vi ha en klubb? frågade hon.
På teven jagade en vampyr en flicka.
– Vadå för en klubb? undrade jag. En djurklubb?
– Nej! sa Livia.
– En deckarklubb där vi löser mysterier? sa jag.
Nej, inget sådant töntigt, sa Livia. Vi har en klubb för vampyr-jägare. Vi ska jaga vampyrer!
– Finns vampyrer på riktigt? frågade jag.
Livia tittade strängt på mig.
– Tror du någon har hittat på allt det här? frågade hon.
Hon pekade på sina vampyrfilmer i hyllan. Nej, allt kunde väl inte vara påhittat? Eller?
– Men, sa jag. Är inte det farligt?
Nu drack vampyren på teve blod från flickans hals.
– Klart det är farligt, sa Livia.
– Coolt, sa jag.

Lättläst för lågstadiet, kommer på Hegas hösten 2014.

