Liksom helt extra

13 Maj

Manuset till novellsamlingen Liksom helt magiskt är klart, men nu har jag skrivit en novell till …

”Fan”, sa hon.
Jag sa det inte högt, men tänkte precis samma sak.
Nästa sekund stod hon framför mig. Mitt hjärta dunkade fortare än en speed metal-låt. Hon satte handen mot mitt bröst. Hon var kall, iskall. Något rann från hennes handleder. Jag kände doften av blod. Och den där instängda lukten jag känt? Den kom från henne.
”Ditt rum”, sa hon. ”Nu.”
Jag hann slänga en blick mot pappa. Han hade lagt sig ner igen. Jag kände återigen hur kissnödig jag var. Faktiskt tur att jag inte hade kissat på mig när jag sett henne!
”Jag måste gå på toa”, pep jag.
”Jag väntar”, sa hon.

Tjejen i novellen är Jenny, från Jag är Love och Pixis bok. Det var så här jag hade tänkt mig novellsamlingen, att novellerna åtminstone delvis skulle handla om karaktärer från mina tidigare böcker. Nu blev det inte så. Så vad gör jag av den här novellen? Bonusnovell i e-boksversionen? PR-teamet på Rabén & Sjögren kanske har någon fiffig idé …

