Spännande och mörk Pixi

21 Apr

Pixisbok_C1Emilia på Rabén & Sjögren har skickat några recensioner på Pixis bok som inte finns på nätet:

”Det är många överraskningar i berättelsen och de olika ödena på monsterskolan som framträder gör boken fyllig trots det lättlästa formatet. Pixis relationer med de andra på skolan kan liknas med vilken skola som helst. Trots att de hon umgås med är spöken och vampyrer finns gräl, förälskelser och rivalitet även där. När de sista orden klingar ut är det sorgligt, för som med alla goda berättelser vill man inte att de ska ta slut.”
Cecilia Fridén i Jönköpings-Posten

”In i det sista hålls läsaren på halster. En spännande och mörk berättelse med en hoppfull eftersmak.”
Cecilia Nilsson i Kristianstadsbladet

”Jag tycker om att den här boken är en fortsättning på Jag är Love utan att huvudpersonen i den blir mer än omnämnd några gånger. Det gör att det på ett sätt är en helt ny berättelse. Samtidigt så känner man igen många av karaktärerna och omgivningen.
Valentin Unger i Kamratposten (Hmm, det där lät väl värt mer än tre KP:ar i betyg?)

Så var jag intervjuad i Sydsvenskan apropå att jag firar tioårsjubileum som författare och för att jag var med i LitteraLund i lördags och sa det här kloka:
”Att skriva dikter passar alla, inte minst barn, även om de till en början himlar med ögonen och suckar. Ofta visar det sig att det är de som läser minst som briljerar i diktform.”
Fin intervju tycker jag, men med en helknasig rubrik. Det var prosan Bamseskrivandet ledde till, inte poesin. Den hade jag redan i hamn.

Just det, LitteraLund. Jag hade en femtio minuter lång skrivarverkstad som var fullsatt, det var ju kul. Och fyra skrivövningar och lite tips hann jag med, det får vara godkänt. Efteråt träffade jag (förutom all duktig personal på LitteraLund) Ingelin Angerborn, Mattias Olsson, Peter Ekberg och Jimmy Wallin, alla i löpet av trettio minuter! Intensivt och roligt.

3 svar to “Spännande och mörk Pixi”

  1. Tove Berggren 22 april 2013 den 11:09 f m #

    Hej Mårten! Jag var också på Litterlund, stod en stund helt vid sidan av dig och hade t o m föreläsningen efter dig i Hemliga verkstan på lördagen. Men vet du vad…? Jag vågade inte säga det jag nu istället skriver till dig: Hej,du har inspirerat både mig OCH min bokkaraktär Lennart Lordi att skriva dikter! Och det är jag jätteglad för:) Så här låter Lordis dikt till Maria på sista sidan i hans andra loggbok Nödsignal från horisonten:

    Om himlen är stjärnsvart eller blå
    okej så vadå?
    På Planet Earth är det ändå bara
    vi två

    Många hälsningar till dig – och tack igen för diktinspirationen!

    Tove Berggren

    PS Lordi skriver en kärleksdikt om UGGLOR också!:)

    • Mårten 22 april 2013 den 8:59 e m #

      Hej Tove! Oj, vad roligt! Jag låter som jag var oerhört ouppmärksam … eller så koncentrerade jag mig på barnen … Var aldrig rädd för att säga snälla saker till mig. Men det går ju bra här också, riktigt kul! Och en fin dikt! Tack för peppig kommentar, vi pratas vid nästa gång …!

  2. Tove Berggren 24 april 2013 den 8:41 f m #

    Det gör vi! Och nu finns det t o m skriftligt…:)

    http://www.tankarundertallen.com/2013/04/tillbaka-till-litteralund.html

    Ha det bra! Tove:)

Kommentarer inaktiverade.

