Pixi favorit i trilogin

12 Apr

Pixisbok_C1Sofia på Flaskposten skriver om Pixis bok och det gör ingenting:
”Jag tyckte mycket om Förvandlad och Jag är Love. Men Pixis bok blir nog min favorit i trilogin om eleverna på den speciella skolan. Pixis sorg genomsyrar boken och Mårten balanserar oss läsare på en tråd där i alla fall jag ömsom vill att Pixi ska få dö igen och ömsom att hon ska få leva. Vilket håll Pixi ska falla av tråden visar sig först in i det sista. Utan att avslöja slutet så tycker jag det är helt rätt. — Eftersom Mårten är en diktens mästare blev jag mycket glad över att upptäcka att han här ”smyger” in poesi. — Barnen på skolan har olika magiska förmågor och jag tycker mycket om att Mårten i vissa fall bara hintar om vad de kan göra. Han skriver inte läsaren på näsan utan man måste själv fundera och klura över hur saker hänger ihop. Tyvärr är Pixis bok sista delen om eleverna på Skogsbingelskolan. Jag hade gärna sett fler delar men kanske kommer Mårten plocka upp någon karaktär i en kommande bok. Det har han gjort tidigare. Håll tummarna!”

Litteraturveckan i Göteborg är över, jag har haft fantastiskt roligt och fullt upp, förutom fyra lektioner per dag måndag till onsdag innehöll veckan också intervju till kommande BTJ-broschyr (måndagen), utbudskväll där jag och många andra författare presenterade sig (tisdagen) samt en föreläsning för vuxna (onsdagen). Nästa vecka blir det Finland och Litteralund och sedan kanske lite skrivtid …?

2 svar to “Pixi favorit i trilogin”

  1. Hugo 7år och Mamma Karin 06 juli 2013 den 11:01 e m #

    Hej! Vi har sträckläst dina två första böcker om skogsbingelskolan. För att slippa sluta läsa någon gång har vi turats om att läsa högt för varandra samtidigt som vi gör våra sysslor etc. Vi är dock lite oroliga över att läsa om Pixi, då vi förstått att döden är central i denna bok. Kan du med handen på hjärtat rekommendera den till oss om du vet om att självmord tyvärr är en verklighet för oss? För övrigt är vi enormt förtjusta i dina böcker och vi hoppas att du ändrar ditt beslut så vi får veta mer om de elever som går på skogsbingelskolan och lärarna som undervisar där! Hälsningar Hugo och Karin

  2. Mårten 08 juli 2013 den 9:04 e m #

    Hej på er! Roligt att ni har gillat Förvandlad och Jag är Love. Jag skulle inte rekommendera någon som är under tio att läsa Pixis bok. Det förekommer ett självmord i boken men det är inte beskrivet hur det går till. Det är inget barn utan en vuxen.

Kommentarer inaktiverade.

