Så grymt … pinsamt

22 Mar

sa_grymt_skont_C1Se här ett tjusigt omslag signerat Helena Bergendahl, det är till sjätte boken om Måns och Emma, Så grymt skönt. (Baksidestexten är förstås inte den rätta, den kommer från Nästan nakna.) Det är första boken i serien som är ungdomsklassad … men det behöver man ju inte bry sig om. Igår skickade jag in manus till vad jag tror blir den sista delen i serien, Pinsamt eller? Här är ett litet utdrag:

Jag ler tillbaka. Emma är väldigt fin med röda kinder. Hon smeker mig på magen.
– Det där gjorde du bra, säger hon.
Jag blir stolt när Emma säger så. Väldigt stolt.
Då knackar det på dörren. Och inte bara det. Dörren öppnas!
Det är mamma.
Jag tror jag ska dö.

Min kompis Klara som är skolbibliotekarie meddelade följande apropå senast utkomna delen, Nästan nakna: ”Just nu i #lovisabibblan: ett gäng elever läser ”Nästan nakna” gömd inuti Lindströms ”Mysteriet döden”. Kan höra knappnål falla. Och fniss.” Fantastiskt, eller hur?

Drömbiblan har Andreas läst en annan bok, nämligen Pixis bok: ”Boken om Pixi är fascinerande. Melin får in många tankar kring liv och död och allas existens i denna mycket speciella del.” Det berömmet tackar jag för!

