SBI provar böcker

15 Mar

Svenska Barnboksinstitutet gör varje år en genomgång av föregående års barn- och ungdomsböcker. Årets version kan ni läsa här. Jag är lite stolt över att vara den författare som har flest böcker med i genomgången, och ändå är jag inte riktigt nöjd … Någon som kan gissa varför? Jo, min diktbok Jag är världen är inte med. SBI lyckas med konststycket att säga att det kom sex poesiböcker året innan och nämner sedan fem av dem … men inte min. Så här står det om några av mina andra böcker:
”Författarna kan också använda sig av en typ av blandning av textvärldar. Detta ägnar sig till exempel Mårten Melin åt när han i Skogsbingelskolan-trilogin bygger upp sin egen värld där han låter personer från olika böcker mötas och ingå. I mellanåldersboken Jag är Love är bifiguren Hella, som går på skolan, djävulens dotter och i själva verket syster till Lucia, som tolvåriga Martin förälskar sig i i Jävla Lucia från 2007. Även intratextualitet (referenser inom verket eller till samma författares tidigare verk) förekommer i Jag är Love. När huvudpersonen reflekterar kring sitt öde nämner han att han har läst en av Melins tidigare böcker, Amor anfaller! (2008). — En annan form av gränsöverskridande är tendensen att författarna på olika sätt försöker vända på perspektiven för att synliggöra självklara antaganden och eviga värden. — Ytterligare ett exempel på detta hittar vi i den redan nämnda Jag är Love av Mårten Melin, där Melin vänder på begreppen när han i stället för att porträttera en pojke som har kärleksbekymmer på grund av att ingen är kär i honom skapar en huvudperson som alla blir kära i. Love är kärleksguden Amors son, och han har ännu inte lärt sig tygla den kärleksenergi som strömmar ut från honom. Och att vara den som alla älskar har också sina problem, ganska stora sådana.”

Lättläst tas upp som fenomen åtminstone, det gjorde det knappt förra året. Min bok Helt slut nämns i detta sammanhang.

Ett svar to “SBI provar böcker”

  1. Boktjuven 15 mars 2013 den 9:27 e m #

    Ah, Hella är Lucias syster. Det tänkte jag inte på. Kul.
    Konstigt att missa just ”Jag är världen” – den blev ju August-nominerad.

Kommentarer inaktiverade.

