Max III

11 Mar

Unga poeters sällskap_ C1I torsdags kom Unga poeters sällskap hem i brevlådan och samma dag kom också antagningsbeskedet på uppföljaren Inte vara utan, som blir den tredje och sista boken om Max (första boken heter Trasig):
Jag och Ella går in på mitt rum. Jag ska visa henne en bok. Vi sitter kvar där. Och pratar. Mest om skolan.
Då kommer Danni in.
– Stick, säger hon till Ella. Gå på toa eller något. Jag måste prata med Max.
Ella bara tittar på Danni. Sedan gör hon som Danni säger.
Danni stänger dörren. Ställer sig och tittar på mig. Hon ser arg ut.
– Vad är det? frågar jag.
Så är det som om ilskan rinner av henne.
– Jag vet inte, säger hon. Jag vet inte …
Hon bara står där. Hon ser så liten ut. Jag går fram till mitt skrivbord. Plockar fram dikten jag skrev om henne. Ger henne den. Hon läser. Och börjar gråta. Jag vill hålla om henne.
Istället vänder hon och går ut.

Inte vara utan kommer hösten 2014 på Hegas.

