Melins mörkaste bok hittills

7 Mar

Pixisbok_C1Idag släpps Pixis bok på Rabén & Sjögren, och jag tror att den dimper ner genom mitt brevinkast idag också … Ska bli kul att se den! Emma Adbåge har så klart gjort omslaget, lägg märke till vitlöken …

Något jag redan har sett är BTJ:s recension på boken, den ser ut så här:
”Pixis bok är en fristående fortsättning på Förvandlad (2011) och Jag är Love (2012). Pixi och hennes föräldrar förolyckas under tragiska omständigheter men hamnar i paradiset under fröjd och gamman. Glädjen är kortvarig då Pixi rycks tillbaka till jordelivet och de levande igen. Föräldralös, deprimerad och förvandlad till oigenkännlighet förs Pixi till Skogsbingelskolan, även kallad Monsterskolan. Pixi överväger självmord för att få återförenas med sina föräldrar men lyckas med hjälp av nya vänner finna livsgnistan åter. Mårten Melin är en kompetent dramaturg och håller läsaren på halster in i det sista. Vad har egentligen hänt Pixi, vad är speciellt med henne och vilken oförlåtlig synd har hennes morbror begått mot henne? Mårten Melins succérecept är att blanda en driven, lättläst text, med mycket dialog och en lagom blandning av kärlek, utanförskap och identitetssökande. Det utanförskap många barn och unga känner hårddrar han och gör universellt genom att skildra sina karaktärer som spöken, vampyrer och troll. Det här är nog Melins mörkaste bok hittills, men precis som hans andra böcker är detta en riktig bladvändare som borde tilltala läsare av båda könen.” Sarah Utas skrev recensionen.

Rabén & Sjögren skickade precis ut ett pressmedelande om Pixis bok, det kan ni läsa här. Och ett litet utdrag här:
”Hur ser Mårten Melin tillbaka på åren som gått? Och hur minns han över trettio böcker?
– Jag har haft roligt! Det här är ett toppenjobb! Lite ensamt, kanske. Men det kompenserar jag genom att träffa tusentals elever i Sveriges skolor varje år. Jag pratar om mina böcker och visar hur man enkelt och roligt kan skriva dikter och berättelser själv, säger han.
Bland höjdpunkterna genom åren har varit att träffa läsare och höra om deras upplevelser av böckerna.
– Jag har fått priser och nomineringar och blivit översatt, filmfolk har ringt och recensenter har överlag tyckt om mina böcker. Men när jag träffar barn som säger att mina böcker är de bästa de läst, eller när föräldrar och lärare berättar om läsovilliga barn som slukat mina böcker, då blir jag allra gladast.”

Rabén & Sjögren har också producerat en liten film där jag pratar om boken. Den finns här. (Shit, tretton visningar hittills!)

Och imorgon ska jag prata i P4 Malmöhus om boken, klockan 08.15. Så det blir till att gå upp tidigt, haha. För mig alltså, ni kan ju ligga kvar i sängen och lyssna.

Mycket Pixi nu, alltså!

