Lille bog, stor historie

1 Mar

aldrig_forladt_roed_cafeSå kul, det har redan kommit en bloggrecension på Aldrig forladt, alltså den danska versionen av Aldrig förlåt! Æseløre kallar den ”Lille bog, stor historie” och skriver:
”Mårten Melins læs-let bog Aldrig forladt er udgivet i Special-pædagogisk forlags Café-serie til større børn. Det betyder, at den er let at læse, men det er dæleme ikke et let emne. Det er lykkedes Mårten Melin at skrive en bog på ganske få sider, som man ikke lige glemmer igen. Lige fra starten anes det, at noget ikke er, som det skal være. Først til sidst gik sammenhængen op for mig. Af frygt for at frarøve dig den overraskelse, siger jeg ikke mere.”

TinaO har läst Förvandlad och skriver så här:
”Målgruppen är mellanstadieåldern och det är en småhysterisk och skitrolig bok som passar precis lika bra till högläsning som egen läsning. Det är fantasieggande och utmanande, samtidigt som som berättelsen nästan av sig själv ramlar fram ur sidorna. Min enda invändning är att det är många lösa trådar som aldrig knyts åt, men jag antar att det har att göra med att Melin tänker återvända till Monsterskolan fler gånger. En annan tanke som jag fick flera gånger är att det är en berättelse som i sin grundform borde funka även för äldre, typ tonåringar. Hör du det, Mårten? 😉 Jag valde att läsa ”Förvandlad” som e-bok (finns att låna här), och nästa bok på plattan blir absolut ”Jag är Love”.

Det har också kommit tre nya BTJ-recensioner på mars månads böcker, men de får ni vänta med att läsa tills nästa vecka. Vi hörs då!

