Novellsamlingen antagen

22 Feb

Häromdagen meddelade min förläggare Cecilia Nilson på Rabén & Sjögren att min novellsamling för mellanåldern Liksom helt magiskt är antagen. Wei! Känns fint att ha en bok på gång redan innan boken innan har kommit ut. (Hängde ni med?) Jag är inte sämre firare än att jag bjuder på ett litet, litet smakprov ur en av novellerna, ”Tur och retur”:

Då stannade tåget. Precis då faktiskt. Dörrarna öppnades. En man och en kvinna steg på. Jag tittade på dem. Jag tittade på Valeria. Eller hon som såg ut som Valeria. Och så satte jag fart mot dörrarna.
Och sprang ut på perrongen. Det sista jag hörde innan dörrarna stängdes var hennes röst.
”Kom tillbaka!”
Men jag satte fart mot rulltrappan. Den stod stilla. Men när jag klev på ryckte den till och startade. Jag stod inte stilla, jag sprang upp, förbi spärren och fram mot skjutdörrarna som öppnades.
Ett eldhav mötte mig därutanför. Jag ryggade tillbaka. Här var omöjligt att gå ut. Och så slog det mig.
Jag måste åka tillbaka. Jag hade ju åkt en station, eller hur? Det måste gå ett tåg åt andra hållet!
Jag sprang fram till spärren. Spärrvakten satt och läste. Jag knackade på rutan. Hon hoppade till.
”Hallå, öppna!”
Spärrvakten tittade på mig med stora ögon. Jag plockade fram biljetten jag fått av Valeria. Höll upp den så hon kunde se.
”Gäller biljetten fortfarande?”
”Förlåt?”
Hon öppnade det lilla fönstret mellan sig och mig.
”Jag undrade om biljetten fortfarande gäller? Kan jag åka tillbaka på den?”
”Tillbaka?”
Det var som att hon inte förstod vad jag sa. Jag skrek nästan åt henne.
”Jamen titta på biljetten då!”
Jag viftade med den. Äntligen lutade hon sig fram, tittade på den. Jämförde med sin klocka på armen.
”Det är … en minut kvar.”
Det var allt jag behövde höra. Jag satte fart, kastade mig nästan mot rulltrappan ner. Den gick ner mot en annan perrong än där jag klivit av. Jag hörde spärrvaktens röst bakom mig.
”Men det är för sent, tåget står inne, du hinner inte …”
Skit på dig, tänkte jag.

Och så ser jag att de nya Hegasböckerna ligger ute på nätbokhandlarna, till exempel här.

