Nyfiken på sex

15 Jan

nastannakna_C1Igår fick jag hem de nya nyponen, bland annat den här som redan blivit recenserad i BTJ-häftet:

”Nästan naken är den femte boken i serien om Måns och Emma, och den är precis lika bra som de tidigare. Berättelsen kan utan problem läsas fristående. Det är en bok om att vara kär och att börja bli nyfiken på sex, men om att känna att man ännu inte vill mer än att hålla om varandra. Trots att det är en kort och koncentrerad berättelse rymmer den många viktiga och nyanserade skildringar av känslor. Mårten Melin lyckas att berätta en riktigt lättläst historia utan att förenkla problematiken eller gestalterna och intresset för att hålla om varandra skildras både utifrån Måns och Emmas synvinkel. Boken är endast 24 sidor lång och det finns flera fina tuschillustrationer av Helena Bergendahl som stöd för läsningen. Eftersom åldern på Måns och Emma inte framgår kan böckerna läsas av alla barn och ungdomar från ungefär tio år och uppåt. Det finns inget ”barnsligt” i skildringen, vilket gör att en högstadieelev lätt kan känna igen sig. Nypon förlag tillhandahåller på sin hemsida gratis material till lärare och elever med lektionsförslag och uppgifter som fördjupar läsförståelsen.” – Helene Ehriander.

Boktiteln blev ju nästan rätt! Annars är recensionen väldigt lik den till Helt slut men det ska man ju inte hänga upp sig på när det är så positivt. Boken är väldigt fin, det är de allihop! Trevligt att jobba med så duktiga illustratörer och formgivare: Helena Bergendahl, Jonas Anderson och Lisa Zachrisson.

Och här finns en intervju med mig, en liten, som Ingerun på Boktjuven gjort med mig. Eller, man får gå vidare till Bok & Bibliotek för att läsa den och logga in och allt vad det är, men det verkar inte så svårt. Det klarar ni och jag säkert av!