Glad jävla lucia

13 Dec

jagarvarlden_C1Jag är världen är dagens bok på Dagens bok idag (där fick jag till det va?) och Anna Liv Lidström skriver så här fint:
”Rösterna talar rakt ur hjärtat och jag blir berörd och drabbad av den spröda men samtidigt glasklara självklarheten som raderna bär. Eleverna blottar sig vidöppet i lyrisk form och jag kan inte annat än att niga och ta emot deras ord med en mjuk famn. — Jag blir alltså drabbad av den här vackra boken. Även unga människor har rätt att möta poesi som öppnar upp nya världar.”

Roligt att hon också tar upp de fina illustrationerna av Anna Helal (som hon tycker mycket om). Tack Lina för tipset! Så är det ju Lucia idag också och det är roligt att Ingerun på Boktjuven passar på att skriva om Jävla Lucia (något som Bokhjulet också gör):
javlalucia”Fantastiskt att kunna göra en så lättläst bok så intressant och spännande. Min favorit av Mårten Melin hittills. Jag börjar förstå dottern som en gång släpade hem sju böcker från biblioteket, alla skriva av gissa vem? Ja, just det. Jävla Lucia var en av dem.”

Efter sådana trevliga ord ser jag ännu mer fram emot att Jävla Lucia blir En Bok För Alla hösten 2013!

