August igen

11 Dec

amandaPå Augustgalan presenterades min bok Jag är världen av Amanda Ooms. Jag fick tillåtelse av Amanda att köra hennes presentationstext här:

”Jag är världen” av Mårten Melin är en liten ”stor” diktbok för unga läsare.
Jag satt i ett kök sent på natten och läste den från pärm till pärm.
Tiden rullade snabbt tillbaka till de svävande tunnelliknande tonåren inombords.
Jag har inte besökt dessa minnen på en mycket lång tid, men jag inser att Kajsa med de största brösten som vi alla inte kunde låta bli att titta på, Anettes ögonfransar så tjockt målade med maskara att de nästan trillade av och snyggaste killen Mangan har satt djupare spår i mitt inre än vad jag hade räknat med.
Det finns ett ordspråk ifrån Holland som lyder:

En bonde äter inte vad han inte känner till.

Lite ”så” skulle jag väl vilja beskriva ”Jag är världen”.
Ett vackert smakprov på poesins kraft.
En tidning stoppad i dörren för en port som förhoppningsvis kan bli välbesökt av en ung människa på väg ut i livet.
På väg ut i just världens karusell, som fortsätter in i evigheten, vare sig vi vill åka med eller inte.

Bilden är tagen av Anna Helal, bokens illustratör.

