Ny novell

29 Nov

Idag har jag skrivit klart en novell, så nu är jag uppe i sju stycken:

”Får jag be dig om en tjänst?” frågade hon plötsligt.
”Javisst”, sa jag. ”Vad är det?”
”Om Hasna någon gång ber dig om hjälp, lovar du att hjälpa henne då?”
Jag bara tittade på henne.
”Vad skulle jag kunna hjälpa henne med?”
Jamila struntade i min fråga.
”Lovar du?” frågade hon igen.
I Jamilas ansikte såg jag något jag inte sett innan. Hon såg rädd ut. Det skrämde mig.
”Har hon varit taskig mot dig eller något? I så fall …”
”Lovar du?” frågade Jamila en tredje gång.
”Ja, jag lovar”, sa jag, helt förvirrad faktiskt.
”Bra”, sa Jamila. ”Då pluggar vi.”

Den här är kraftigt inspirerad av en gammal, superkänd kortroman, men jag tror att det funkar. Det var kul med August, men också skönt att komma igång att jobba ordentligt.

