Något helt annat faktiskt

31 Okt

Jag siktar på att ha en novellsamling klar till våren, just nu har jag fyra färdiga noveller. Målet är tolv. Och det är otroligt roligt att skriva noveller! Att koncentrera ner historien till bara några sidor, att väga vartenda litet ord … Det här skrev jag i går:

Någonting kom över mig, en känsla av att ha upptäckt något helt otroligt spännande. Lite som när jag skrapade fram tusen kronor åt mamma en gång, de där sekunderna innan jag berättade för henne att hon faktiskt vunnit. Ja, lite så kändes det. Och så stack jag in ett finger i hålet. Inget speciellt hände. Jag blev modigare, stoppade in hela handen. Och så andra handen också. Och drog åt sidorna, öppnade upp själva luften som ett draperi. Jag stirrade in. Jag insåg snabbt att det här var något annat än att vinna tusen kronor. Något helt annat faktiskt.

Novellerna riktar sig till mellanåldern, det händer övernaturliga grejer och novellerna utspelar sig alla under olika månader. Planen är att en del figurer från mina tidigare böcker ska dyka upp, fast hittills går det dåligt med det … Jag som skrivit både romaner och dikter innan är glad att testa något nytt!

