Från Stockholm till Lund via Helsingborg

24 Okt

Nu är jag tillbaka efter två händelserika dagar i Stockholm. Först var det Augustnominering, och igår var jag på Rabén & Sjögren och träffade säljarna, de som ska sälja in förlagets böcker till bokhandlare och ja vem det nu är mer som säljer böcker. Det var jättekul! Fast jag blev lite generad när presentationspowerpointen kallade mig ”Kungen av magisk realism”. Hursomhelst, jag gjorde en skrivövning och pratade om Pixis bok (som kommer i mars). Sedan spelade jag och Karl Thorson (förlagets eminente PR-man) in en liten film där jag också pratar om Pixi.

Jag har fått otroligt många gratulationer för min nominering, verkligen roligt. Helsingborgs Dagblad hade en jättebild på mig och skrev glädjande nog i bildtexten att min bok var den enda nominerade boken (alla kategorier) som var en diktbok. Det missade Ann Lingebrandt på tidningens framsida där hon skrev att ”inte en enda diktsamling är nominerad i år”. (Jag är väl inte dummare än att jag förstår att Ann menar bland de som skriver för vuxna – men då tycker jag att hon kan skriva det.)

Nu är jag tillbaka vid arbetsbordet och eftersom min förläggare Cecilia ville se fler noveller (jag skickade tre till henne och frågade om hon var intresserad av en novellsamling) så tänker jag ge mig på just en novellsamling framöver. Det blir spännande att göra något nytt efter alla romaner och diktsamlingar! Fast så mycket får jag nog inte gjort den närmaste månaden, jag ska på en massa författarbesök nu i november. Bland annat till Norge!

