Jag är augustprisnominerad

23 Okt

Förra måndagen ringde Anna på Hegas och berättade: Jag är världen är nominerad till Augustpriset! Det är ju lite stort, Augustpriset är det ju många som känner till. Igår var Anna och jag på Postmuseum i Gamla stan i Stockholm där de nominerade tillkännagavs. Här är alla nominerade i barn- och ungdomsbokklassen:

Only väg is up av Emmy Abrahamson, Rabén och Sjögren
Jag blundar och önskar mig något av Moa-LinaCroall, Alfabeta
Jag älskar Manne, av Pija Lindenbaum, Bonnier Carlsen
Elin under havet, Sofia Malmberg av Raben och Sjögren
Jag är världen av Mårten Melin, Hegas
ABC å allt om det av Nina Umaja, Bonnier Carlsen

Och här kan man se dem prata

Och här kan man läsa vad Lotta Olsson på DN har att säga om val av Mårten Melinbok (DN som också kallar förlaget Hegas för Pegas):
”Lite synd är det att Mårten Melins diktsamling ”Jag är världen” blivit nominerad, när hans spralliga fantasyroman ”Jag är Love” borde få långt fler läsare. Men man får hoppas att läsarna hittar fram ändå.”
Jag kan lova att en roman från Rabén & Sjögren har lättare att hitta fram än en diktsamling för unga, som behöver all hjälp den kan få!

Hursomhelst, det var en trevlig tillställning, jag hälsade på Johannes Anyuru som jag tävlade mot (mot? med?) i Borås Open 2002 och efteråt bjöd Hegas på restaurang Gondolen med tjusig utsikt. På kvällen kikade jag in i Akademibokhandeln i Huddinge centrum och de hade gjort tjusigt värre med utställning över de nominerade böckerna. Min var den enda boken i barn- och ungdomsklassen som de inte hade, så jag hoppas de beställde ett ex eller två snarast …!

Idag ska jag till Rabén och Sjögren och prata med säljarna där om min kommande bok Pixis bok. Det blir kul!

3 svar to “Jag är augustprisnominerad”

  1. Författarfar 23 oktober 2012 den 10:37 f m #

    Grattis,grattis Mårten!
    hälsar stolta

    FF & FM

  2. Carolina läser... 23 oktober 2012 den 9:31 e m #

    Grattis Mårten! Jag håller tummarna för dig!

  3. Mårten 24 oktober 2012 den 10:46 f m #

    Tack FF, FM och Carolina!

Kommentarer inaktiverade.

