Mikaels syster dyker upp igen

9 Aug

Arbetet med Pixis bok går mot sitt slut (hoppas jag, förlaget ska ju läsa förstås!) och det blir en liten hänvisning till Som trolleri i boken … Mona och Mikael är inte med, men Mikaels syster dyker upp lite grann. (Precis som hon gjorde i novellen jag skrev till Kamratposten förra året.) Oliver är samma Oliver som är med i Förvandlad. Här är ett litet utdrag:

”Du luktar inte som de andra”, sa hon. ”Inte riktigt. Du har något som gömmer sig under det andra. Jag kan inte riktigt …”
Hon spärrade upp ögonen. Och jag tyckte hon såg lite rädd ut. Men jag kan ha sett fel.
”Du luktar död”, sa hon tyst.
”Och du luktar som om du inte badat på tre veckor”, sa jag.
”Det har jag inte heller”, sa hon. ”Vi gillar inte vatten.”
Hon tog ett steg närmre.
”Du ser inte ut som de andra heller. Mer som en sådan där docka människobarnen leker med.”
Hon spottade på marken. Och såg åt sidan. Vi var inte ensamma längre.
Oliver stod en bit bort och tittade på oss.
Jag fick plötsligt en känsla av att jag var med i något som var någon annans. Att jag var en betraktare, lite som att jag läste någon annans historia. Knäppt, jag vet. Men jag kan inte beskriva det på något annat sätt.
Oliver hade en ryggsäck på sig. Han tittade på mig, sedan på hon den andra. Han såg lätt förvirrad ut, undrade förstås vad jag gjorde där. Det undrade jag också. Så jag började gå tillbaka mot skolan.

Med den här boken avslutar jag trilogin om Monsterskolan. Kanske återkommer jag till skolan och dess elever och lärare längre fram, kanske inte. Härnäst står de sista två böckerna om Vera på tur, och sedan … Ja, det berättar jag om en annan gång.

