Förvandlad en gång till?

14 Jun

Emelie som gästbloggar på Biblioteksbubbel skriver om Jag är Love:
”Måns från Förvandlad är naturligtvis med även i Jag är Love, han går också på skolan, men det som jag tycker är allra roligast är att även Lucia från boken Jävla Lucia dyker upp en kort stund. Jag gillar när författare binder ihop sina böcker. Man behöver absolut inte ha läst de andra böckerna, men det är en kul blinkning till de som har gjort det. Jag gillar ju generellt Mårten Melins böcker, och håller inte riktigt med om kritiken att det är Förvandlad en gång till. Jag tycker de är bra båda, och faktiskt ganska olika även om temat och skolan är densamma.”

Jag har läst någonstans att någon tyckte böckerna var lika. Tja, det är två elever som börjar på samma skola, då är det kanske oundvikligt att de åtminstone påminner om varandra. Eller? Det var ju bra att Emelie inte tyckte det var så farligt …

Och så har Artur, Anton und die Liebe gått i sydtysk radio och det är ju coolt. Jag har fått hem en CD och det verkar mest vara en som läser ur boken, men det kanske kan vara kul att lyssna på. Om man förstår tyska, i alla fall.

