Som en avskalad Sonja Åkesson

5 Jun

Frids bokrecensioner skriver En stolt biblotikarie (ja, det står så!) om Jag är världen och jag skulle vilja påstå att hen är lyrisk:
”Man kan ju inte säga att vi är bortskämda när det kommer till dikter för barn och ungdom. Jag läste igenom hela vårt huvudbiblioteks bestånd i somras och det allra mesta härstammade från 70-talet och det glada 80-talet. Visst hittade jag riktiga godbitar men 90-talslyriken var sparsmakad och 00-talets var minimal. När jag blickar framåt mot resten av 10-talet så kan jag endast se Melins penna brinna för ungdomen. Men å andra sidan så brinner Melins låga ljust och starkt. Det är så härligt att läsa en Melindikt; här är det konkret och rakt på, lite som en avskalad och vasskantad Sonja Åkesson.  — Detta var andra dagen som mina två exemplar har stått i biblioteket. Tre elever har redan läst Jag är världen. Alla tre gillar snabbläst och gillar dikter. Jag är inte säker på om att de förstår att det är just dikter de läser. De flesta tror att dikter ska vara svårt men Melin gör det så enkelt. Det som gladde mig mest var när en elev förföljde sin klasskamrat genom biblioteket läsandes Melins olika dikter. Där har vi framtiden.”

5 svar to “Som en avskalad Sonja Åkesson”

  1. Författarfar 06 juni 2012 den 7:23 e m #

    Den satt väl fint Mårten. Själv satte jag mig med Sonja Åkessons ”Dikter” för att försöka förstå. Jag tror jag gjorde det.

    Kram /FF

  2. Mårten 06 juni 2012 den 7:56 e m #

    Aldrig fel om någon får en att läsa Sonja Åkesson!

  3. Frid 12 mars 2013 den 11:37 e m #

    Grattis till alla fina böcker som du skrivit. Visst är jag lyrisk, du får ju alla att läsa med dina böcker. Ett bokprat med en av dina böcker så gör man alltid succé. Femmorna på min skola har frågat i stort sett varje dag efter Pixis bok sedan jag tipsade dem om de två första delarna i vintras. Under tiden har de plöjt dina andra böcker. För några dagar sedan upptäckte jag en tjej i ettan som läste dikter ur ”Jag är världen” för sin kompis. Jag har arbetat mycket med just dikter som bibliotekarie och jag tror att eleverna på mina skolor har en ledigare syn på diktläsande och även skrivande. Flera gånger har jag använt övningen ”Världen är…” som en mjukstart men det var inte förrän vi hade besök av Moni Nilsson i höstas som även hon använde den och sedan berättade att idén är din från början. Du dyker upp överallt där man minst anar det. Jag har önskat mig författarbesök men då jag arbetar i Enköping så har vi istället hittat andra bra författare. Ser fram emot nya Pixiboken och diktsamlingen.
    Mvh
    Frid

  4. Mårten 13 mars 2013 den 9:13 e m #

    Tack för de fina orden, Frid!

    • Frid 13 mars 2013 den 11:20 e m #

      Skulle ju egentligen skriva att jag lät en 12-årig elev göra min bloggheader då mina html-kunskaper inte är så bra, därav stavningen. Jag lät headern vara kvar då den blev så bra, bättre än jag skulle kunnat göra.

Kommentarer inaktiverade.

