Ur Pixis bok

18 Maj

Det blev ingen dinosaurie i Pixis bok, utan en varelse från framtiden istället. Precis som det står i synopsis. Tjuvläs lite, den som vill:

Jag såg Eva störta ut från stora byggnaden. Hon blev stående och bara gapade. Men varelsen var inte stilla, den dundrade näven i husväggen så tegel och glas flög. Sedan började den gå mot Farid och Simion. Den röt, lite som ett lejon. Hella skrek till mig.
”Dra den i svansen!”
”Är du helt galen?”
”Den dödar säkert Simion och Farid annars. Gör det! Jag måste förbereda mig. Jag ska försöka en sak.”
En sekund stod jag där. Och så log jag plötsligt. Och sprang fram. Jag tog tag i svansen. Den var torr, som gammalt läder. Först tycktes varelsen inte märka något, men när jag ryckte till lyckades jag faktiskt stoppa dess framfart. Varelsen stannade upp, tittade bakåt. Och ner mot marken. Rakt på mig. Jag hörde att Simion sa något, men inte vad. Jag log fortfarande.
Döda mig, tänkte jag. Döda mig nu så jag kommer till himlen. Det skulle väl funka, skulle det inte? Min ängel från himlen hade bara sagt att jag inte fick ta livet av mig. Men om någon annan gjorde det?

Det ska bli intressant att se hur det här ska sluta …

