Platt och skickligt

3 Maj

Idag var jag på blixtvisit i Stockholm, närmare bestämt på Rabén & Sjögren och presenterade Jag är Love på dagens bokfrukost. Roligt att träffa alla trevliga förlagsmänniskor och kollegor – och så de som var där och lyssnade också! Min förläggare Cecilia Nilson hade läst synopsis och en första tredjedel på Pixis bok (tredje och sista boken om Monsterskolan) och tyckte bara att det var att köra på. Så då gör jag väl det …

Emma på Bokfreak tycker Jag är Love är lite platt (och hon specificerar sig inte, men jag tror inte det är boken som objekt hon menar):
 ”När jag hade läst klart Jag är Love tyckte jag att den var lite platt, jag ville liksom ha något mer. Men trots detta tycker jag att den var bra. När jag var inne i boken hade jag svårt att lägga den ifrån mig. Ni som brukar gilla Mårten Melin kommer definitivt att gilla den här också.”

Eva Wahlström på Borås Tidning (recensionen är inte på nätet ännu) är mer entusiastisk: 
”Melin är verkligen en författare som vet att hantera spänningsstegringar. Det finns en vampyr bland skolans elever varför alla måste bära ett kors runt halsen och den första mentor som ska hjälpa Love med hans problem blir – just det– kär i honom… Berättelsen konstraterar skickligt dualismen inom människan och vår kultur. Det goda är granne med ondskan och läsaren lever i spänning om vilket som ska gå segrande ur striden.”

Ja, det är lite olika vad folk tycker, det verkar gälla den här boken mer än någon annan jag tidigare skrivit.

