Vilken slags bok är Jag är Love?

30 Apr

Hurra! För första gången sedan 2007 får jag en recension på hemmaplan, d v s i Sydsvenskan. Synd bara att Jag är Love lämnar Emma Leijnse oberörd:
”Jag undrar lite vad läsaren ska ta med sig från boken. En del realistiska scener blandas med de mest fantasyaktiga händelser. Huvudpersonen Love får sitt liv vänt upp och ner under den ynka vecka man får följa honom, men man hinner aldrig komma nära honom, saker går alldeles för snabbt för det. Händelser och stämningar staplas på varandra och lämnar mig märkligt oberörd, trots att texten är välskriven och historien genomarbetad. Kanske är det för att jag aldrig förstår vilken slags bok det här ska vara – är det meningen att den ska vara spännande, rolig, realistisk eller ett äventyr? Nu är den en blandning av det hela, och därför inte riktigt något av det.”

Jag tycker i och för sig att en bok gärna får vara allt det där på en gång. Men det är ju olika.

4 svar to “Vilken slags bok är Jag är Love?”

  1. Joakim Gunnarsson 30 april 2012 den 7:27 e m #

    Kanske behöver man ha läst ”Förvandlad” för att falla för den?
    Säger jag som inte läst ”Jag är Love” …

  2. Janina 30 april 2012 den 10:58 e m #

    Jag vet inte om jag förstod den där recensionen riktigt. Jag har i och för sig inte läst ”Jag är Love”, men jag håller med dig; det är ju inte i dig ett fel i sig att en bok är/vill vara spännande, rolig, realistisk och äventyrlig samtidigt.

    Problemet är väl om den inte är något av det, utan bara rätt och slätt tråkig.

  3. Författarfar 01 maj 2012 den 9:33 f m #

    Jag har läst boken – och tycker precis som recensenten at tden är ”spännande, rolig, realistisk eller ett äventyr men vaddå? Måste allting placeras in i Ett fack för att tillgodose litterärt högt ställda krav? Då blir det inte spännande, roligt, realistiskt eller ett äventyr.
    Jag gillar boken!!
    FF

  4. Maria 02 maj 2012 den 1:27 e m #

    Jag håller med om att böcker inte alltid måste placeras in i ett fack. Kan den inte få ha lite av varje? Jag gillade den, och det gör tydligen barnen på mitt bibliotek också, för den är ständigt utlånad. 🙂

Kommentarer inaktiverade.

