Monsterskolan 3

4 Apr

Idag hämtade jag ut en kartong Jag är Love på ICA. Men jag tänker inte så mycket på Love. Inte på Måns och Felicia heller, som är med i Barnens romanpris-nominerade Förvandlad. Jag tänker på Pixi, som tredje och sista boken om Monsterskolan ska handla om. Det är både lättare och svårare att skriva en serie böcker. Svårare för att jag inte kan ändra något i de redan två publicerade böckerna. Lättare för att miljön och en stor del av persongalleriet redan finns. Pixi ska vara färdigskriven i september, för utgivning i mars 2013. Men här får ni läsa en liten bit redan nu. Fast det är bara en skiss, mycket kan hända de kommande fem månaderna:

”Du luktar”, sa Adam. ”Jag hatar den där lukten.”
Jag ryckte på axlarna. Det var något med honom som inte stämde. Så såg jag det. Han satt framför fönstret, men han speglades inte i glaset. Som om han inte var där.
”Varför har du inte bara ett kors på dig som alla andra?” frågade han.
”Varför håller du inte käften?” sa jag.
Adam stod plötsligt precis framför mig. Han spände ögonen i mig. De glimrade.
”De flesta här på skolan är rädda för mig”, sa han. ”De tror att jag ska sätta tänderna i dem. Men jag är inte tillräckligt stark för det. Inte ännu. Men det kommer.”
Någonting hände med Adams hud. Den blev flammig, det syntes mer och mer.
”Du kanske kan tråka ihjäl dem istället med ditt prat.”
Adam kliade sig på kinden. Den blev rödare för varje sekund. Så fattade jag. Vitlöken.
”Och vad är det för speciellt med dig då?” frågade han. ”Förutom att du är skitsnygg?”
”Jag kan ha vitlök i fickorna”, svarade jag. ”Det kan visst inte du.”
Nina öppnade dörren. Hon bar en stor plastkasse och en trave böcker. Hon stannade till och tittade på oss.
”Gå bort, Adam.”
Adam stod plötsligt vid fönstret igen. Hur kunde han röra sig så snabbt?
Nina la allting på en av bänkarna.
”Här”, sa hon. ”Dina böcker. Och pennor, miniräknare och så lite papper. Vi kan gå igenom allting sedan. Men nu börjar vi. Matteboken, sidan 78.”
Jag satte mig vid en av bänkarna. Adam satte sig så långt bort från mig som möjligt. Men jag såg att hans hud var kritvit igen.

18 svar to “Monsterskolan 3”

  1. Jonas 05 april 2012 den 8:18 f m #

    Spännande, spännande!

  2. Mårten 05 april 2012 den 10:52 f m #

    Ska bara skriver 150 sidor till … Men, tack, tack!

  3. Anonym 19 april 2012 den 4:29 e m #

    KAN INTE VÄNTA!!!
    MÅSTE LÄSA MER MONSTERSKOLAN 1,2 OCH 3

  4. Mårten 20 april 2012 den 10:35 f m #

    Jag skriver det fortaste jag kan!

    • Anonym 21 april 2012 den 11:53 e m #

      du är en av de bästa författare tycker jag

  5. Måns.W 17 maj 2012 den 11:26 f m #

    hej jag har läst din bok förvandla den är jättebra . men jag tyckte att den
    slutar lite konstigt

  6. Mårten 19 maj 2012 den 9:20 e m #

    Hej Måns! Vad kul att du heter som Måns … eller att han heter som du, menar jag. Och du, det finns en fortsättning: Jag är Love heter den.

  7. Måns.W 02 juni 2012 den 8:46 f m #

    Ja nu har jag fått jag är Love. Den är jättebra. Kan inte bärga mej till nästa bok i serien .

    • Mårten 04 juni 2012 den 10:15 f m #

      Härligt!

  8. Mackan 11 september 2012 den 6:49 e m #

    Hej mårten jag älskar dina böker så mkt så att jag läste ut jag är love på 3 timmar 🙂 skulle bara säga det och jag kan inte bärga mig tills monsterskolan 3

  9. Anonym 08 juni 2013 den 7:40 e m #

    Hej Mårten jag gillar alla dina böcker om Monsterskolan. Jag undrar om du kan göra fler böcker om skolan??? Min syster läser andra böcker som inte riktigt är för barn och sånt, men hon gillade verkligen din böcker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Med vänliga hälsningar Mathilda från Månsaboskolan i Svalöv: )

    • Mårten 10 juni 2013 den 9:54 f m #

      Hej Mathilda! Jag håller faktiskt på med en tecknad serie om skolan, men jag vet inte om den blir utgiven … Men jag tror du kommer att gilla Liksom helt magiskt som kommer i januari, även om den inte handlar om skolan … Hälsa syrran!

  10. Kicki Westman 23 september 2013 den 7:29 f m #

    Hej Mårten.
    Jag hoppas på en fortsätting i serien Monsterskolan. Fantastiska böcker som jag har tänkt att bokprata om då jag arbetar som skolbibliotekarie.
    Mvh Kicki

    • Mårten 24 september 2013 den 3:37 e m #

      Tack Kicki! Kanske återvänder jag till skolan någon gång i framtiden, i någon form …

  11. Evelina 16 februari 2014 den 1:00 e m #

    Hej! Jag hoppas att du skriver mer om monsterskolan. Det jag tycker är bra med dom är att dom handlar om övernaturliga saker, och en annan sak när du skriver om övernaturligt är att du får det att verka äkta också.

    Kommer det ut en tecknad serie om monsterskolan?

    • Mårten 18 februari 2014 den 10:58 f m #

      Hej Evelina, kul att du gillar böckerna! Nästa månad ska jag ha möte med förlaget, då kanske jag får veta om det blir en seriebok eller inte. Och jag har en idé på en bok till … men det kommer att dröja i så fall, tyvärr … Men läs Liksom helt magiskt, den nya novellsamlingen. Den är i samma stil som Monsterskolan.

      • william 16 oktober 2014 den 11:20 f m #

        hej jag vill att det ska komma en till monsterskolan jag vet att du har skrivit andra böcker men det är något med monsterskolan som dom andra inte har så snälla

Trackbacks/Pingbacks

  1.   Jag är Love | Barnboksprat - 24 april 2012

    […] Nästa Monsterskolan-bok ska handla om Pixi, som kort introduceras i slutet av Jag är Love, och vi måste vänta ända till mars 2013 innan vi får läsa. Argh! Och tyvärr blir det den sista i serien. Jag är Love Författare: Mårten Melin Förlag: Rabén & Sjögren (2012) Antal sidor: 175 ISBN: 978-91-29-68061-4 Smakprov: smakprov.se Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris Postat 10:01 av Helena Ferry i Kapitelböcker Etiketter: jag är love, mårten melin, monsterskolan, rabén & sjögren bloggar.se: jag är love, mårten melin, monsterskolan, rabén & sjögren […]

Kommentarer inaktiverade.

