Poetisk träffsäkerhet

27 Mar

Att mina lättlästa böcker blir recenserade i dagspressen hör inte till vanligheterna. Faktiskt tror jag bara att det har hänt en gång, när Jag ser dig fick en recension i Göteborgsposten. Men idag skriver David Anthin om Jag är världen i Svenska Dagbladet. Och det känns bra!

”Dikterna är rakt igenom enkla och konkreta, med en ungdomlig attack och direkthet. Samtidigt saknas varken poetisk träffsäkerhet eller överraskande knorrar på slutet. — Språkligt och tematiskt arbetar Melin gärna med motsatspar. Detta i en värld där allt kan vändas uppochner och där en fiskmås mycket väl kan falla uppåt, som i den fina dikten ”Flaxmås”. Jag misstänker också att dessa dikter kan fungera alldeles utmärkt som en ingång för den unga läsaren att själv skriva poesi. I själva verket framstår Melins dikter som något av en manual där han effektivt visar upp poesins förtätade kraft.”

Det känns riktigt fint att mina dikter får lite uppmärksamhet. Nu ska jag strax iväg och träffa femteklassare på Linnestadens bibliotek i Göteborg. Det är ju inte dumt det heller!

