Senaste KP

28 Dec

Idag damp det ner inte bara ett utan två feta kuvert från Kamratposten. De innehöll en massa exemplar av senaste KP (nr 17) som innehåller min julnovell ”Flickan och julskinkan”. Jenny Karlsson har gjort två tjusiga teckningar till novellen som faktiskt tar upp fyra sidor i tidningen.

– Hej, hörde jag plötsligt någon säga.
Jag skrek rakt ut och hoppade säkert tre meter upp i luften. Det var mörkt, så jag såg inte så bra. Men … satt det inte någon på den stora stenen en bit bort?
– Vill du smaka?
Det var en tjejröst. Hjärtat bultade lite långsammare. Jag tog några steg.
– Visst nä, skrattade hon. Du äter inte djur.
Hur kunde hon veta det? Ja, för det var en hon. Det såg jag när jag kom närmre. Det måste varit hon jag sett när vi kom med bilen. En tjej i min ålder, kanske lite äldre. Annars var hon inte alls särskilt lik. Hon hade massor av ringar i öronen, och en i näsan. En klänning, en väska över axeln. Och så var hon barfota! Helt sjukt när det var så kallt! Men hon såg inte ut att frysa det minsta.
Hjärtat dunkade fortare igen. Det var liksom helt fel att det satt en barfota tjej på en sten i den här svinkylan.

Tidningen går inte att köpa i affären (det finns ett specialnummer ute nu som man kan köpa men där är inte min novell med) men man kan läsa tidningen på biblioteket. Det är tredje gången jag får utrymme i KP i år, jag har blivit recenserad en gång och tipsat om böcker en annan. Heja KP!

