Varma ord i mörkret

16 Dec

Johanna på Bokunge skriver om två diktsamlingar, fina God natt, natt av Gro Dahle och Svein Nyhus och så min Varm tass i mörkret: ”Varm tass i mörkret visar hur få men väl valda ord kan få en hel värld att vakna till liv. En rysar-favorit att läsa själv eller som högläsning, helt klart en spännande introduktion till poesins värld.”

De orden tackar jag för, särskilt nu när jag plitar på en uppföljare (efter tre diktsamlingar för de lite äldre) och behöver all pepp jag kan få …

Molnen klistrar sig fast
på himlen

och jag har fastnat
i gräset.

Molnen väntar, vilar,
gräset andas tungt omkring mig.

Jag vet att solen försvinner
till andra sidan jordklotet,

men vart tar molnen
egentligen vägen?

Gräset bäddar in mig,
stannar kvar,
går ingenstans.

Och jag är också kvar.

(skiss)

