Inte trasig

8 Nov

Idag skriver jag på en fristående fortsättning på min bok Trasig. Vill ni tjuvkika? Det går bra!

Plötsligt står hon där. Ira. Hon sätter sig i Emils knä. De säger inget, bara kysser varandra. Jag tittar på dem. Ella flyttar närmre mig. Ja, vadå, tänker jag. Kan ni kan väl vi.
Och så kysser jag Ella. Kanske är det vinet som får mig att våga. Det känns inget särskilt. Jag ångrar mig nästan medsamma.
Emil ler.
– Är ni ihop? frågar han.
– Är vi det? frågar Ella och skrattar.
Jag vet inte vad jag ska säga. Jag lyfter glaset och dricker.
Ira tittar på mig. Jag ska precis fråga om de är tillsammans, men då reser sig Peter.
– Ska hämta mera vin, säger han.
– Jag ska gå på toaletten, säger Ella och reser sig också.
Hon sluddrar lite. Eller är hon ledsen?
Är vi det?
Hon ville att jag skulle svara ja.
– Nej, säger Ira.
– Vadå? frågar jag.
– Du tänkte fråga om vi är ihop, säger hon. Jag och Emil. Vi är inte det.
– Nähä, säger jag.

