Ich bin zurück

30 Okt

Nu är jag tillbaka i Sverige igen och jag har haft riktigt roligt i München och på Nordwärtsfestivalen! För att inte tala om vilken egoboost det är att bli inbjuden till en tjusig festival utomlands.

Allt var väldigt välorganiserat och alla har varit mycket trevliga. Det är alltid intressant att träffa författare i andra länder och prata om biblioteksersättningar, förlag, författarbesök, allt sånt som man har gemensamt men som ändå kan skilja sig åt. Och intressant att träffa tyska elever! De var kanske lite mer disciplinerade än svenska elever … Å andra sidan hade de förmånen att lyssna till Sebastian Hofmüller som läste ur boken, och det gjorde han riktigt, riktigt bra.

Jag har lovat skriva en artikel till svenska IBBY-bladet om själva biblioteket som anordnade festivalen (IJB) och blir den bra lägger jag ut den här också. Biblioteket huserar i alla fall i det här tjusiga 1400-talsslottet (se första bilden) och jag tror där finns omkring 600 000 böcker!

En av författarna jag träffade var Kenneth Bøgh Andersen, en av Danmarks mest populära författare. På bilden syns även bibliotekets egen minibuss …! Glöm inte titta på detta riktigt märkliga klipp från Kenneths Mexikoresa 2004. Känsliga personer varnas!

